keskiviikko 27. huhtikuuta 2016

Lentoyhtiöt eivät ole onnistuneet juurikaan vähentämään hiilijalanjälkeään seitsemään vuoteen

Kahdenkymmenen lentoyhtiön kasvihuonekaasupäästöt miljoonina tonneina vuosina 2007-2014. Mukana ovat sekä Scope 1 -päästöt (suorat kasvihuonekaasupäästöt, lähinnä polttoaineen kulutus) että Scope 2 -päästöt (epäsuorat päästöt, esimerkiksi sähkön ostaminen). Tuloksista on syytä huomata se, että ne esittävät kokonaiskasvihuonekaasupäästöjä, joita ei ole verrattu eri lentoyhtiöiden lentämiin kilometreihin tai lentomäärien muuttumiseen selvityksen kohteena olleen jakson aikana. Credit: University of Warwick / Warwick Business School.

Uudessa selvityksessä tarkasteltiin 20 lentoyhtiön kasvihuonekaasupäästöjä vuosina 2007-2014. Useimpien yhtiöiden tuottamat päästöt pysyivät tasaisina tai kasvoivat. Yksikään yhtiö ei onnistunut merkittävästi vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään, vaikka monet niistä ovat siirtyneet käyttämään laivastossaan entistä modernimpia ja tehokkaampia lentokoneita. Tämä on merkittävä ongelma, koska lentojen määrän ennustetaan kaksinkertaistuvan vuoteen 2030 mennessä.

Kaikkiaan maailmassa on yli 200 kansainvälistä lentoyhtiötä, mutta selvitykseen onnistuttiin kokoamaan vain 20 merkittävän lentoyhtiön tiedot. Tämä johtuu siitä, että tietojen julkaiseminen on lentoyhtiöille täysin vapaaehtoista. Toivottavaa olisi se, että useammat lentoyhtiöt julkaisisivat hiilijalanjälkitietonsa, jotta matkustajat voisivat ottaa yhtiöiden ympäristöystävällisyyden huomioon matkasuunnitelmissaan.

Yksittäisistä lentoyhtiöistä eniten päästöjä tuottivat järjestyksessä lueteltuina yhdysvaltalaiset American Airlines, Delta Airlines ja United Airlines. Vähiten päästöjä tuottivat suomalainen Finnair, portugalilainen TAP ja australialainen Virgin Australia lueteltuina vähiten päästöjä tuottaneesta alkaen. Finnairin etuja ovat koneiden ikä ja tyyppi sekä lennetyt reitit. Finnair on myös luultavasti aktiivisessa päästöjen laskemisessa ja vähentämisessä yksi pisimmällä olevista lentoyhtiöistä.

Selvityksen tuloksia hehkutetaankin Finnairin Oneworld-allianssin blogissa. Tässä täytyy kuitenkin huomauttaa, että selvityksessä laskettiin lentoyhtiöiden kokonaiskasvihuonekaasupäästöjä, eikä niitä mitenkään suhteutettu kokonaislentokilometreihin, matkustajamääriin tai henkilökilometreihin. Paras lentoyhtiö olisikin sellainen, joka ei lentäisi yhtään lentoa.

Selvityksen toteuttaneen tohtori Frederik Dahlmannin mukaan ilmailu tuottaa noin kaksi prosenttia ihmiskunnan aiheuttamista kasvihuonekaasupäästöistä. Ilman toimenpiteitä osuuden ennustetaan kasvavan noin kolmeen prosenttiin vuoteen 2050 mennessä.

Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön (ICAO) tavoitteena kuitenkin on vähentää ilmailun nettohiilidioksidipäästöt 50 prosenttiin vuodesta 2005 vuoteen 2050 mentäessä. Lisäksi se päätti äskettäin kaikkien aikojen ensimmäisestä sitovasta sopimuksesta leikata kaikkien vuoden 2028 jälkeen toimitettavien kaupallisten suihkukoneiden päästöjä neljällä prosentilla verrattuna vuoteen 2015.

Eniten päästöjä tuottava American Airlines ilmoittaa päästöt nettisivuillaan ja kertoo onnistuneensa vähentämään lennettyjä maileja kohden laskettuja päästöjä vuosina 2001-2011.

Esimerkki lentomatkan ilmastovaikutusten selvittämisestä Atmosfairin laskurin avulla. 
Vastaus a-kohtaan on Economy-luokassa 3083 kg/hlö ja b-kohtaan 4460 kg/hlö.

Lentämisen vaikutuksia ilmastonmuutokseen voi selvittää esimerkiksi Atmosfairin laskurin avulla. Sen mukaan edestakainen Teneriffan-tilauslento Airbus A330-300 -koneella vastaa Economy-luokassa 3083 kilogramman hiilidioksidipäästöjä per matkustaja ja edestakainen Pattayan-tilauslento Boeing 767-300 -koneella 4460 kilogramman hiilidioksidipäästöjä per matkustaja. Lisätietoja päästöistä on hyvä katsoa tästä linkistä. Kannattaa huomata, että tässä on laskettu koko päästövaikutusta (esimerkiksi tiivistymisjuomien ja otsonin muodostumisen vaikutus), ei vain todellisia hiilidioksidipäästöjä. Lisäksi luvut ovat vain suuntaa antavia, ja niitä kannattaakin vertailla muihin päästölaskureihin.

Katso myös nämä
ReilutBlogit -haaste 2: Matkailijan vastuullisia valintoja hidasloriselfien ja sivettikissakahvin välttämisestä tietoisuuden levittämiseen TripAdvisorissa

Pitävätkö matkanjärjestäjien Teneriffan säätiedot paikkansa?

Hyvää auton vapaapäivää!

Ei kommentteja: