torstai 1. lokakuuta 2015

Avoin kirje hotellien ja ravintoloiden omistajille sekä muille matkailualan yrittäjille

Mikseivät suomalaiset matkailuyrittäjät hyödynnä ilmaisia mainoskanavia? Työssäni maantieteen opettajana olen tutustunut lukuisiin karttasovelluksiin ja vapaa-ajalla käytän monia matkailusivustoja kotimaassa matkaillessani, viimeksi heinäkuussa, jolloin olin mm. vaeltamassa Lapissa. Läheskään kaikki matkailualan yritykset eivät kuitenkaan ole mukana internetin ilmaisilla markkinointikanavilla. Tässä blogikirjoituksessani tarjoan muutaman ilmaisen vinkin. Samalla huomautan, etten henkilökohtaisesti ole missään palkallisessa työsuhteessa näihin kirjoituksessa mainitsemiini palveluihin.



1. TripAdvisor kertoo olevansa maailman suosituin matkailusivusto. TripAdvisorin sivustolla on yli 170 miljoonaa yksittäisten ihmisten kirjoittamaa arviointia hotelleista, ravintoloista, nähtävyyksistä ja matkailuaktiviteetteja järjestävistä yrityksistä. Usein paikkakunnan matkailupalvelut löytyvät selkeämmin listattuina ja ajantataisemmin päivitettyinä TripAdvisorista kuin paikkakuntien omilta netin matkailusivuilta. Monta mielenkiintoista suomalaistakin nähtävyyttä olen löytänyt nimenomaan tätä kautta.

TripAdvisorin hyvä puoli on siis myös se, että useimmista sivustolle listatuista palveluista löytyy matkailijoiden kirjoittamia arviointeja. Kaikkiaan sivustolla on yli 60 miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjää. Mainosmielessä kirjoitettuja valearviointeja ja muita väärinkäytöksiä saattaa toki olla. Esimerkiksi kesäkuussa 2015 italialaisen sanomalehden keksimä valeravintola nousi TripAdvisorissa Italian ravintoloiden ykköseksi. Vaikka joukossa olisikin valearvosteluja, yleensä kuitenkin luotan parviälyyn.

TripAdvisor pyrkii poistamaan valheelliset arvioinnit erilaisilla varmistusmenetelmillä, ja käyttäjät pystyvät hieman itsekin arvioimaan arvostelujan luotettavuutta. Jos kyseinen henkilö on kirjoittanut kommentit vain parista saman paikkakunnan kohteesta, arviointi ei ehkä ole niin luotettavaa. Sen sijaan, mikäli kirjoittajalla on kommentteja lukuisista erityyppisistä kohteista eri paikkakunnilta, kyseessä lienee varmemmin aito ja vilpitön arvostelu, johon tosin subjektiiviset kokemukset ja näkemykset voivat vaikuttaa. Parviälyssä nämä kuitenkin hukkuvat "objektiivisempaan kokonaisuuteen".

TripAdvisoriin hotelleita, ravintoloita ja nähtävyyksiä voivat lisätä sekä yrittäjät itse että myös aktiiviset käyttäjät, siis kuka tahansa. Matkailuyrittäjien kannattaisi varmistaa, että TripAdvisorissa kerrotut oman yrityksen perustiedot (osoite, sijainti kartalla, puhelinnumero, verkkosivuston osoite, aukioloajat jne.) pitävät paikkansa. Kun luo sivustolle käyttäjätunnuksen, virheelliset tiedot pääsee korjaamaan ja puuttuvat tiedot täydentämään. Esimerkiksi kohteen valokuvia on hyvä ladata sivustolle. Ne kertovat vanhan sanonnan mukaisesti usein enemmän kuin tuhat sanaa.

Mikäli matkailuyritys puuttuu TripAdvisorista kokonaan, se kannattaa ehdottomasti lisätä (kohdasta Write a Review > Add a listing to TripAdvisor). Muuten koko yritys saattaa jäädä matkailijoilta löytämättä.

Matkailuyrittäjät voivat myös kirjoittaa vastauksia matkailijoiden antamiin arvosteluihin. Uskon sekä kohteessa käyneiden että kohdetta valitsevien matkailijoiden arvostavan sitä, että käyttäjien kirjoittamiin arvosteluihin reagoidaan. Sekä negatiivisesta että positiivisesta palautteesta voi kiittää ja luvata jatkossa yrittää hoitaa asiat entistäkin paremmin. Minä puolestani kiitän nyt niitä matkailuyrittäjiä, jotka jo nykyisinkin vastailevat palautteisiin TripAdvisorissa. Suomessa tällaisia on kuitenkin valitettavan vähän, vaikka tämä olisi hyvä markkinointikanava.

2. Google Maps on suosittu karttapalvelu, joka tarjoaa karttojen lisäksi reittihaun ja mahdollisuuden etsiä paikallisia palveluja. Kartoilta löytyvät hotellit ja muut majoitusalan yritykset, ravintolat, baarit, kahvilat, yökerhot, puistot, kuntosalit, ostokeskukset, kaupat, museot, nähtävyydet jne. Monet matkailijat aloittavat paikkakuntaan ja sen palveluihin tutustumisen Google Mapsin avulla, niin myös minä.

Kartalla olevaa kohteen nimeä klikkaamalla kuka tahansa netin käyttäjä pääsee maksutta näkemään tarkempia tietoja, lukemaan tai kirjoittamaan arvosteluja, lisäämään valokuvia tai ehdottamaan muokkauksia, jotka Googlen tiimi tarkastaa. Nämä toiminnot toimivat varmimmin Google Chrome -selaimella.

Jälleen yrittäjien kannattaisi tarkastaa oman yrityksensä tietojen paikkansapitävyys (yrityksen nimi, osoite, sijainti kartalla, puhelinnumero, aukioloajat, nettiosoite) ja ladata puuttuvat tiedot sekä valokuvia. Kokonaan puuttuva yritys on syytä lisätä Googlen kartoille. Vai haluaako joku yrittäjä jättää tällaisen ilmaisen markkinointikanavan käyttämättä?

Olen itse matkakokemusteni perusteella korjannut Google Maps -karttapalveluun lukuisia virheellisiä tietoja. Esimerkiksi Kuusamon Martina-ravintola oli sijoitettu kartalla kirjaimellisesti valtatien keskelle osoitteeseen Ouluntie 3, vaikka oikea sijainti on Kuusamon keskustassa osoitteessa Ouluntaival 3. Kouvolalainen ravintola Angela oli sijoitettu kartalla korttelin väärälle puolelle jne. Monikohan matkailija oli kulkenut näiden kohteiden ohi ja vienyt euronsa muualle vain siksi, ettei yrittäjä ollut huomannut, osannut, ehtinyt tai viitsinyt päivittää tietoja kohdalleen?

3. Internetissä on lukuisia muitakin vastaavia sivustoja (ravintoloista esim. Eat.fi), joihin kaikkiin liittyminen lienee yrittäjälle loputon suo. Ainakin noihin kahteen edellä mainittuun suureen palveluun tiedot kannattaa kuitenkin laittaa (tähän käytetty aika tulee varmasti euroina moninkertaisesti takaisin) ja myös jatkossa päivittää. On tosi tylsää, että noilla sivustoilla näkyy edelleen myös vuosia sitten suljettuja nähtävyyksiä tai esimerkiksi vanhusten hoitolaitoksiksi muutettuja hotelleja. Kaiken kaikkiaan TripAdvisor ja GoogleMaps ovat kuitenkin erinomaisen hyviä palveluja, joista saa useimmiten luotettavaa ja ajantasaista tietoa. Suuret kiitokset kaikille ko. sivustojen parissa työskenteleville!

Ei kommentteja: